29 augustus 2010

uit eten

Omdat we iets te vieren hadden zijn we gisteren met het gezin gaan eten bij een plek waar ik al lang een keer naar toe wilde. Op het oog is het een gewone Chinees in een wat aftandse winkelstraat in Rotterdam Zuid. Zalmkleurige tafelkleden, een afhaal- en een restaurantdeel, authentieke Chinese plingelmuziek. Maar dan komt de kaart.

Zo'n tachtig gerechten, waarvan een groot deel herkenbaar: babi pangang, saté, nasi, bami en verder wat Szechuan en Kantonese gerechten. Maar: alles (alles!) op de kaart is vegetarisch en op verzoek veganistisch te maken! De zalige luxe om bij de Chinees te kunnen kiezen uit een hele kaart en me niet te beperken tot de één of twee vegetarische opties was een heel nieuwe ervaring. Ik had zowaar keuze stress!

Ik besloot te gaan voor een traditionele babi pangang, omdat ik erg benieuwd was hoe ze de smaak daarvan zouden benaderen. De rest van het gezin koos voor Foe Yong Hai en zoet-zure "kip" met ananas en groenten. Het was in één woord heerlijk: de gerechten hadden de goede bite, het was niet te vettig en de saus was zoals een Chinese saus hoort te smaken: een beetje zoet maar niet te zwaar. Het veganistische ijs (op basis van kokosmelk) wat als toetje geserveerd werd is trouwens in al zijn eenvoud een aanrader. De meeste gerechten worden gemaakt op basis van huisgemaakte seitan en sommige met tofu, dus de kaart is minder geschikt voor mensen met een gluten- of sojaintolerantie.

Het is een restaurant zonder pretenties met een vriendelijke en vlotte bediening en, lost but not least, met heerlijk eten. Kortom, we verlieten als vier happy campers (zowel de vegetariërs als de omnivoren) De Oude Plek.

2 opmerkingen:

  1. Jammer,dat men geen recepten meegeeft aan tevreden klanten. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een goed en origineel concept! Had ik niet verwacht van een chinees, het voedsel staat toch vaak bekend als vleesrijk. Super.

    BeantwoordenVerwijderen