18 augustus 2011

zelf maken: mueslirepen

Op mijn andere blog had ik lang het recept voor gezonde, zelfgemaakte mueslirepen staan. Nadat er wat commentaar terugkwam dat het soms nogal droog uitviel en de hoeveelheden wellicht niet klopten ben ik het recept zelf nog eens gaan maken. En inderdaad: de repen haalden het niet bij de eerdere, goed geslaagde versie, die ik eens had gemaakt. Maar waar zat de fout in de receptuur?

Inmiddels heb ik een paar mailtjes gekregen met de vraag of ik het recept van zelfgemaakte mueslirepen opnieuw kan publiceren. En ja, ik heb weer opnieuw geëxperimenteerd met bestaande recepten (o.a. van Nigella Lawson) om een plantaardige en zo gezond mogelijke variant te fabrieken. Hierbij de versie die naar mijn ervaring een stuk minder droog uitvalt. Voel je vrij om te experimenteren met leuke toevoegingen, zoals cranberries, pitten en zaden of stukjes chocola. De mogelijkheden zijn eindeloos. Heb je een grotere oven dan ik en wil je in één keer een grotere hoeveelheid maken? Verdubbel gewoon de hoeveelheden.

Afhankelijk van het gewenste formaat reep maak je met dit recept tussen de 15 en 20 repen.

Nodig:

2,5 cups gewone, ouderwetse havermout
1 cup volkoren bloem
2 eetlepels kaneel
1 flinke theelepel vanille-essence
1 flinke theelepel bakpoeder
3 eetlepels lijnzaad (optioneel)
1 cup appelmoes
1/4 cup agavesiroop (of maplesyrup of honing)
optioneel: geraspte kokos, zonnebloempitten, stukjes gedroogde abrikoos, rozijnen, pecan- of andere nootjes


Bereidingswijze:

Optioneel: rooster de havermout een paar minuten op een gemiddelde temperatuur en laat dan afkoelen

Meng alle droge ingrediënten behalve de eventuele kokos, vruchten, pitten of noten in een grote kom

Voeg de natte ingrediënten toe en meng het geheel

Roer dan eventueel de kokos, vruchten, pitten of noten er doorheen. De mix moet vochtig zijn, maar zeker niet nat. Mocht het geheel te droog zijn, voeg dan lepels appelmoes toe totdat het beslag de goede structuur heeft.

Vet een bakplaat in of zorg voor een anti-aanbaksheet op de bakplaat en spreid daarop de mix uit. Afhankelijk van je smaak kan het varieren van ongeveer een halve centimeter dik tot een centimeter. In het eerste geval wordt het wat knapperiger en hoe dikker, hoe smeuïger de mueslireep blijft. Druk het wel goed aan zodat de de mix na het bakken niet uit elkaar valt.

Bak het geheel ongeveer 30 minuten op 180 graden en laat daarna een tijdje afkoelen

Snijd de repen in het gewenste formaat als de plak nog enigszins warm is, maar laat het op de bakplaat liggen tot het geheel volledig is afgekoeld.

4 opmerkingen:

  1. Heel erg bedankt om het opnieuw te publiceren! Morgen maar meteen appeltjes gaan plukken...
    Groet,
    Kelly

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kelly, graag gedaan. Veel succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij ons ook erg geliefd.
    Het lukt mij alleen nooit om 2 keer precies hetzelfde te maken!
    ;-)))
    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit ga ik een dezer dagen proberen!
    Het was een recept waar ik al een tijdje naar opzoek was :-)

    BeantwoordenVerwijderen