4 september 2013

terug-naar-school trailmix reep

Zoals ik hier al schreef ben ik dit jaar begonnen mijn kinderen trailmix repen mee naar school te geven. In combinatie met vers fruit is dit een gezonder alternatief dan alle vette, suikerige troep die in de schoolkantine wordt verkocht. De strijd om ze een broodtrommel mee te geven heb ik na twee jaar opgegeven.

Omdat er geen betaalbare variant van trailmix repen te koop bleek ben ik zelf aan het experimenteren geslagen met de hulp van wat Amerikaanse recepten op internet. De eerste variant is hier in huis een groot succes. Het is even werk, maar als je, zoals ik, een enorme hoeveelheid in één keer maakt is het de investering waard. Hier onder staan de ingrediënten die ik voor deze versie gebruikt heb. De variatie is echter eindeloos: naar smaak kunnen bijvoorbeeld rozijnen in plaats van chocola worden toegevoegd, in plaats van amandelmeel kan tarwemeel worden gebruikt en je kunt naar eigen wens stukjes gedroogd fruit zoals ananas, appel, etc. toevoegen, zo lang je ervoor zorgt dat de consistentie kneedbaar blijft.

Nodig:

1 cup havermout, tot meel gemalen
1/2 cup "ongemalen" (dus: gewone) havermoutvlokken
1/2 cup amandelmeel (ik deed hele amandelen door de foodprocessor)
1/2 cup 1/4 cup oersuiker of bruine suiker
1/4 cup kokos
3 á 4 eetlepels pure chocolade stukjes (gewoon een pure chocoladereep fijn hakken)
2 eetlepels zonnebloempitten
2 eetlepels chiazaad
2 eetlepels sesamzaad
1 theelepel kaneel
1/2 theelepel zout
1/2 theelepel bakpoeder
1/2 theelepel baking soda

1 eetlepel gebroken lijnzaad met 2 eetlepels water, gemixt ("lijnzaad-ei")
1/4 cup kokosolie
1/4 cup amandel- of andere notenpasta, zo smeuig mogelijk (anders wat extra water aan lijnzaadei toevoegen)
1/4 cup vloeibare zoetstof (bijvoorbeeld maple- of agavesiroop)
1 theelepel vanille-extract

Bereidingswijze:

- Warm de oven voor op 175 graden

- Mix alle droge ingrediënten in een grote beslagkom

- Mix in een andere kom alle natte ingrediënten

- Giet de natte ingrediënten op de droge ingrediënten en mix dit zo grondig dat er geen "droog" stukje beslag meer over is. De structuur is net voldoende stevig om het tot een balletje te kneden, maar is verder aan de droge kant

- Zet een ovenschaal klaar met bakpapier

- Kneed van het deeg balletjes ter grote van een golfbal en vorm deze tot een "mollig reepje" op de bakplaat. Houd voldoende afstand tussen de reepjes, want het zet tijdens het bakken iets in de breedte uit. Ik heb een kleine oven en heb het in twee sessies gebakken

- Bak de repen voor ongeveer 15 minuten, totdat de buitenkant iets begint te verkleuren

- Laat de repen afkoelen op een koelrek. Voorzichtig overleggen, want ze zijn als ze warm zijn nog erg kruimelig

- Bewaar de repen goed verpakt en eventueel deels in de vriezer.


Op dit plaatje tonen ze kleiner dan ze in werkelijkheid zijn. Aan de juiste vorm wordt nog gewerkt ;-)

9 opmerkingen:

  1. Het klinkt heerlijke en wat fijn ook dat je er zo mee kunt variëren!

    Ik heb ook een (suikerloos) recept voor haverkoekjes, die halen de smeuiigheid en de zoetheid voor een deel uit gemalen kokos. Uit de natuurwinkel is dat veeeeel lekkerder dat het droge "zaagsel" dat voor kokosrasp doorgaat uit de gewone supermarkt.

    Multivroon: Haverkoekjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, ik ben erg benieuwd naar je haverkoekje, maar je linkje werkt niet :(
      Ik haal inderdaad ook kokosrasp uit de natuurwinkel of uit de Aziatische supermarkt. Bepaalde merken bij de Oriental Plaza zijn ook lekker smeuïg.

      Verwijderen
  2. Dit ziet er echt heerlijk uit! Ik zou ze ook graag willen maken, maar kun je me vertellen hoeveel 1 cup is. Je hebt het even later over eetlepels chocola, dat weet ik wel, maar een cup?? Ja, een kopje, maar daar heb je heel veel maten in ;-) En kan je ipv noten- of amandelpasta ook gewoon pindakaas gebruiken, of nog beter, waar haal ik noten- of andere pasta?
    Bedankt voor het delen van dit recept, ik kan niet wachten tot ze klaar zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb op de site in de rechterbalk een linkje naar "over cups, tablespoons, ounces en meer" en daar zie je wat een cup is in ml en grammen. Ik heb mijn broer uit de VS een cup-maatje mee laten nemen, omdat ik vaak Amerikaanse recepten gebruik. Scheelt een hoop omrekenen :-)

      Pindakaas kan inderdaad ook; is zelfs heel lekker. Kijk wel dat hij niet te droog is, maar goed smeuig. Ik haal de notenpasa's op de markt of bij de biologische winkel, maar ik maak het ook weleens zelf want dat is een stuk goedkoper: http://heathereatsalmondbutter.com/recipes/homemade-nut-butter/
      Aan bovenstaand recept voeg ik zelf nog een snufje zout toe, maar that's it.
      Succes, ben benieuwd hoe je het vindt!

      Verwijderen
  3. Mieb, bedankt voor je antwoord,nu zie ik je link staan, handig zeg, dit ga ik printen en in mijn keukenkastje hangen. Notenpasta is besteld (ga ik vast ook nog wel eens zelf maken, maar ik merk dat ik nu teveel wil en ik moet mijn tijd wel goed verdelen). Ik laat je weten of het gelukt is, ik begin met de helft, krijg ik misschien wel spijt van als ik zie hoe lekker jullie het vinden! In ieder geval bedankt voor het delen van je recept en ik ga ook je link van het zelf maken van de notenpasta bij mijn favorieten zetten. Fijn weekend, groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gisteren de 'repen' gemaakt. Toch maar meteen de hoeveelheden gebruikt uit jouw recept, ik was toch bezig! Ik vond het wel een behoorlijke klus. het was een erg droge massa waar eerst niets mee te beginnen was. Maar extra notenpasta, gesmolten kokosolie en wat 'lijnzaad-ei' toegevoegd (op gevoel). Golfballetjes en dan platter drukken ging absoluut niet, viel direct uit elkaar. Toen maar in mijn hand een vorm gekneed, niet te groot, dat viel dan ook weer uit elkaar. Uiteindelijk wel iets op het bakblik gekregen. De smaak is heerlijk, als ze gebakken zijn en afgekoeld zijn het heerlijke 'hompjes'. Er gaan er vandaag twee mee naar mijn werk, nog wat in een doosje voor de komende week en de rest ingevroren. Ik haalde er 23 stuks uit.
    Of ik ze nog eens ga maken weet ik nog niet, het kostte best heel veel tijd, maar lekker zijn ze wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook hier heb ik ze gemaakt en ze zijn erg lekker. Wel vond ik het een gepruts met het rollen van de balletjes. Het viel elke keer uit elkaar. Zou het ook in een ovenschaal kunnen dan bakken en daarna in stukken/repen snijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is inderdaad wat kruimelig, alhoewel dat per keer verschilt, o.a. afhankelijk van hoe smeuïg de notenpasta is. Ik laat ze eerst afkoelen voor ik ze oppak en wikkel ze vervolgens in papier of folie om ze goed bij elkaar te halen.
    @Juf Meghan: het scheelt aanzienlijk in tijd als je in één keer wat meer van de basisingrediënten klaarmaakt. Ik maal bijvoorbeeld voor een aantal keer en voorraad amandelmeel en havermoutmeel en ik heb de droge vulling alvast bij elkaar gemengd. Fijn dat je ze ondanks de hoeveelheid werk wel lekker vond!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O ja, dat is een goed idee van die basisingrediënten alvast maken, want ze zijn eigenlijk toch wel zo lekker en gemakkelijk om mee te nemen naar mijn werk dat het voorraadje wat ik had aanzienlijk snel verdwijnt!

    BeantwoordenVerwijderen